A múlt heti "kitekintés" után e héten folytatom annak a boncolgatását, hogy mik lehetnek a tanulási nehézség kiváltó okai. Volt már szó a társadalmi és lelki okokról, az öröklődés szerepéről és az un. társadalmi járványról - a modern kor hatásairól - a cikk első részében.
Nézzük a, mi van milyen negatívan befolyásoló okok lehetnek még.
forrás:canstockphotos.hu
Családi okok
- rendezetlen családi háttér, rányomja a bélyegét a gyerek iskoláztatására. (az is elég, ha nagyon elfoglaltak a szülők)
- a szülők rivalizálása (ha a nő hatalmi pozícióba törekszik elvesznek a modellek)
- a szülők rosszul élnek (verekedések, veszekedések, a gyerek frusztrált lesz, dühös lesz). A szülők a gyerekeket használják ürügyként.
- anyagi gondok.
- válás, szülők gyakori partnerválasztása.
- ideges szülők. Éretlen személyiségű szülők (túl fiatal szülő). Túl idős szülők gyermekei gyámoltalanabbak, túlféltik, mindentől óvják.
- Az ingerszegény környezet, elhanyagoló nevelés.
Fontos az apa elfogadó magatartása a gyermekkel szemben. A gyermek az apa-kapcsolaton keresztül tanulja meg elfogadni saját magát. Az apa képviseli a külvilágot.
Érzékszervi okok
- lehet a tanulási nehézségek mögött látási probléma (összerendezetlen szemmozgás, fixáció probléma, térhatás probléma)
- fejletlen szem-kéz koordináció, gyengén működő pupillareflexek, keresztezett szemdominancia, nem tudja sorba rendezni a vizuális információt
- lehet hallásprobléma: csak a beszédhallás akadályozott, zörejeket jól hall. Keresztezett hallásdominancia, saját hangját nem észleli pontosan, nem érzékeli az időtartamok hosszúságát
- kapcsolódhat a kinesztetikus, taktilis érzékeléshez. Bizonytalan a testsémája, nem tudja megítélni a testrészei térben elfoglalt helyét, ritmustalan, késleltetettek a mozgásai
A beszédfejlődés rendellenességei
- megkésett beszédfejlődés, nem ejti tisztán a gyermek a beszédhangokat
- beszéde diszgrammatikus (nem a magyar nyelv szabályai szerint beszél)
- szegényes az aktív és a passzív szókincse
- gyenge a beszédartikulációja, merev az arcmimikája, nem érzékeli a beszédritmusát, nem tud tagolni
Sérülések
- terhesség alatti sérülések. Az anya terhesség alatti gyógyszerszedése, vegyszerek, terhességi toxikózis. Az anya lelki problémái is okoznak sérülést a magzatban. Az anya rendszeres alkoholfogyasztása rombolja a magzati idegrendszert is.
- szülés körüli sérülések. Méhen belüli megnyomódás, szülést gyorsító gyógyszerek, farfekvéses szülések, nyakra tekeredett köldökzsinór, császármetszés, túlhordás, koraszülés.
- kisgyermekkori sérülések. Balesetek, agyrázkódás, gyógyszermérgezések, agyhártyagyulladás, epilepszia, magas lázzal járó betegségek, műtéti altatás, bármilyen oxigénhiányos állapot.
Hibás beállítódás a tanulással szemben.
- a túlzottan korlátozó nevelés következtében félni fog minden új dologtól
- a túl liberális nevelés következtében nem alakulnak ki a megfelelő viselkedési normák.
Az idegrendszer részleges éretlensége
Az idegrendszer szerveződésébe becsúszott hibák az esetek 70%-ban szerepelnek a tanulási nehézség okai között.
(Kulcsár Mihályné: A tanulás öröm is lehet c. könyve nyomán)
Tibay Judit édesanya, mozgásfejlesztő tanító- és óvodapedagógus,
Ha bármi kérdésetek van, írhattok a tibayjud@index.hu email címere, vagy a 06-20-910-66-85 telefonszámon elértek.