A szem-kéz koordináció azt a képességet jelenti, hogy a látást és a kéz mozgását célzottan összekapcsoljuk. Ezek az alapvető képességek előfeltételei mindenféle tevékenységnek, így az írás és olvasás elsajátításának is. A gyermek akkor tud a vonalközben írni, ha a szemével úgy tudja követni a keze mozgását, hogy közben nem a kezére, hanem a leírt szövegre néz. A perifériás látását használja a keze irányításához.
A 3-4 éves gyermekeknél a vizuális észlelés elsősorban a mozgáson és a testséma gyakorlatain keresztül fejlődik. Az 5-6 éves gyerekeknél azonban célzott, direkt vizuális (látás-) fejlesztés is szükséges.
A szem kéz koordináció egy bonyolult folyamat, reflexek leépülése, tudatos cselekvések begyakorlásának sorozatából áll.
(forrás: online-teniszakadémia.com)
Nem tévedés a kép, a rajta látható úriember mutatja be a szem-kéz koordináció egyik legbonyolultabb példáját. Persze rengeteget kell gyakorolni ehhez a szinthez. Vegyük át, hogy honnét is indul a dolog, aminek a vége akár a Wimbledon-i döntő is lehet.
2 éves korára
- Már a jobb vagy a bal kezét használja szívesebben.
- Hüvelykujja és mutatóujja, illetve hüvelykujja és ujjai közé fogva emel fel dolgokat.
- Már tud mutatni, böködni, simogatni, csavarni és elfordítani.
- Nagyobb gyöngyöket már fel tud fűzni.
- Egymásra tud rakni kockákat, tud tornyot építeni, és a tálcás kirakót a helyére tudja illeszteni.
- egyszerűbb építőjátékot tud használni.
- Nézegeti a könyveket, és rámutat a képekre.
2 ½ éves korára
- Nagy köröket, rövid vonalakat és apró kriszkrakszokat tud rajzolni.
- Tud papaírt vagdosni, de még nem tudja a mintát körbevágni.
- Tud önteni bár nem pontosan, és a csapnál meg tuja tölteni a poharát.
- Nagyon szereti ha a homokszemek, rizsszemek leperegnek a ujjai között.
- Képek egyszerűbb házimunkákra, mint a portörlés.
- Fel tud öltözni, de nehézséget okoz a cipzár, a gomb a zokni. Rossz lyukba dugja a lábát a nadrágban, felcseréli a cipőt, és fordítva veszi fel a polót.
- Tud lapozni.
- Tud tálcás kirakóval és egyszerűbb építőjátékkal játszani.
- Szereti használni a kezeit, babrálni, piszkálni, mindent megvizsgálni.
3 éves korára
- Már le tud másolni egyszerűbb formákat.
- Nagyon pontosan tudja elhelyezni a tárgyakat. egyre ügyesebb az építő- és kirakójátékokban. Már nyolc kockából épít tornyot.
- Pontosan tölt, szereti a vizet, a homokot és a tésztát.
- Nem túl maszatosan eszik önállóan, megmossa az arcát és a fogát, ügyesebben öltözködik.
- Meg tud teríteni, örömmel segít.
Folytatás következik……
Tibay Judit édesanya, mozgásfejlesztő tanító- és óvodapedagógus,
Ha bármi kérdésetek van, írhattok a tibayjud@index.hu email címere, vagy a 06-20-910-66-85 telefonszámon elértek.