Bemutatkozó

Két kisgyermekem van Zsombor 11 és fél éves hatodikos iskolás, Panna idén töltöti be a 9-et, és kezdte meg a harmadik osztályt. Zsombor miatt kerültem kapcsolatba mozgásfejlesztéssel és az eredményeket látva kezdtem el pedagógusként is foglalkozni az iskolára, tanulásra való felkészítéssel. Öt éve fogadok és fejlesztek magam is gyermekeket, a Kulcsár Mihályné által tovább fejlesztett Delacato-módszert alkalmazom. A fejlesztés mellett iskolaérettségi felmérést is folytatok, mellyel feltárom a sikeres iskolakezdést akadályozó - de tornával fejleszthető - hiányosságokat. Elérhetőségeim: tel:06-20-910-66-85 e-mail: tibayjud@index.hu

A szem-kéz koordináció

2011.11.20. 20:52 - mozgasfejlesztes

Címkék: mozgásfejlesztés; mozgásfejlődés; tanulásnehézség; szem kez koordinacio magatartászavar; mozgásterápia; ibay judit; kulcsár mihályné; tanulásinehézség; delecato;

A szem-kéz koordináció azt a képességet jelenti, hogy a látást és a kéz mozgását célzottan összekapcsoljuk.  Ezek az alapvető képességek előfeltételei mindenféle tevékenységnek, így az írás és olvasás elsajátításának is. A gyermek akkor tud a vonalközben írni, ha a szemével úgy tudja követni a keze mozgását, hogy közben nem a kezére, hanem a leírt szövegre néz. A perifériás látását használja a keze irányításához. A 3-4 éves gyermekeknél a vizuális észlelés elsősorban a mozgáson és a testséma gyakorlatain keresztül fejlődik. Az 5-6 éves gyerekeknél azonban célzott, direkt vizuális (látás-) fejlesztés is szükséges.

A szem kéz koordináció egy bonyolult folyamat, reflexek leépülése, tudatos cselekvések begyakorlásának sorozatából áll.

2 éves korára

  • Már a jobb vagy a bal kezét használja szívesebben.
  • Hüvelykujja és mutatóujja, illetve hüvelykujja és ujjai közé fogva emel fel dolgokat.
  • Már tud mutatni, böködni, simogatni, csavarni és elfordítani.
  • Nagyobb gyöngyöket már fel tud fűzni.
  • Egymásra tud rakni kockákat, tud tornyot építeni, és a tálcás kirakót a helyére tudja illeszteni.
  • Egyszerűbb építőjátékot tud használni.
  • Nézegeti a könyveket, és rámutat a képekre.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 ½ éves korára

  • Nagy köröket, rövid vonalakat és apró kriszkrakszokat tud rajzolni.
  • Tud papaírt vagdosni, de még nem tudja a mintát körbevágni.
  • Tud önteni bár nem pontosan, és a csapnál meg tuja tölteni a poharát.
  • Nagyon szereti ha a homokszemek, rizsszemek leperegnek a ujjai között.
  • Képek egyszerűbb házimunkákra, mint a portörlés.
  • Fel tud öltözni, de nehézséget okoz a cipzár, a gomb a zokni. Rossz lyukba dugja a lábát a nadrágban, felcseréli a cipőt, és fordítva veszi fel a polót.
  • Tud lapozni.
  • Tud tálcás kirakóval és egyszerűbb építőjátékkal játszani.
  • Szereti használni a kezeit, babrálni, piszkálni, mindent megvizsgálni.

 3 éves korára

  • Már le tud másolni egyszerűbb formákat.
  • Nagyon pontosan tudja elhelyezni a tárgyakat. egyre ügyesebb az építő- és kirakójátékokban. Már nyolc kockából épít tornyot.
  • Pontosan tölt, szereti a vizet, a homokot és a tésztát.
  • Nem túl maszatosan eszik önállóan, megmossa az arcát és a fogát, ügyesebben öltözködik.
  • Meg tud teríteni, örömmel segít.

3 ½ éves korára

  • Egyedül öltözködik, bár a gombok, cipzárak és cipők még mindig gondot jelentenek.
  • Ügyesen eszik, iszik.
  • Labdává gyúrja az anyagot.
  • Mozdulatai lágyabbak, folyamatosabbak. Sorba rakja a kirakó- és építőjátékok darabjait, mielőtt elhelyezi őket. Rajzolásnál felemeli a ceruzát a papírról, és odahelyezi, ahol a következő vonalat akarja vezetni.

4-5 éves korára

  • Az embernek arcot, szemet, orrot rajzol. Lehet, hogy az ábráknak van lábuk, de esetleg nincs testük. Kidolgozatlan házakat, autókat rajzol. Lehet, hogy leírja a nevét. követni tudja a rajzok körvonalait, kiszínezi őket, bár nem pontosan és ügyesen.
  • Gyakorlással 10-25 darabos kirakókat is kirak, kisebb építőkoca készletet használ.
  • Ollóval több egymást követő vágást képes végezni, de még nem tud pontosan vágni.
  • Tud babzsákkal és kislabdával dobni, bár még rosszul céloz. a karjával és a kezével együtt kapja el a labdát. kezd felülről dobni.
  • Villával eszik és megkeni a kenyeret.
  • Szappanoz és tud fogkrémet rakni a fogkeféjére. Megtörli az arcát és a kezét, de a testét még nem.

 

 

 

 

 

 

5-6 éves korára

  • Fákat, állatokat, embereket és házakat rajzol, és elkezdi képpé rendezni őket. Leírja a nevét. pontokat követve meg tud rajzolni egyszerűbb képeket, követi a vonalakat, lemásolja a betűket, és körberajzolja a formákat. Pontosabban színez, de még kimegy a vonalból.
  • Késse,l villával eszik, de még nehézséget okoz a hús felvágása.
  • Kalapál, seprűvel söpör, homokozólapáttal ás. Ki tud vágni egyenes és görbe vonalakat is ollóval, bár ez még fárasztó neki.
  • Óvatosan viszi a dolgokat. Képes egyszerre állni, csészét tartani és beszélni.
  • Képes kisebb gyöngyöket felfűzni.
  • Kialakul a kézdominancia.

 

 

 

 

 

 

 

A kézügyesség kibontakoztatása összefügg az értelem kibontakozásával. A kéz finommozgásai nem velünk születettek, hanem tanultak. A szem alapvető szerepet tölt be a finommozgások szabályozásában.
 

Ha bármi kérdésetek van írhattok a tibayjud@invitel.hu vagy a tibayjud@index.hu email címekre, vagy a 06-20-910-66-85 telefonszámon elértek.

A bejegyzés trackback címe:

https://mozgasfejlesztes.blog.hu/api/trackback/id/tr923399047

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.


süti beállítások módosítása