Kezdjük a leg elején...
Nézzük át - újra - az alapokat. Nyílván lesznek olyan olvasók, akik már "képben" vannak, ők majd később, ahogy elmerülünk az egyes témákban, kapcsolódhatnak be.
Gyermekeink fejlődése a mozgásfejlődéssel indul meg és egy meghatározott utat jár be (fejemelés, fordulás, kúszás, mászás, járás, majd ehhez kapcsolódik be –és halad vele tovább párhuzamosan – a beszédfejlődés: gagyogás, szavak, mondatok és végül az összefüggő beszéd kialakulása; a mozgások során szerzett tapasztalatai alapján - „kialakítja” a dominanciáját, kiválasztja a domináns kezét-szemét-lábát). Nem jó, ha valamelyik fázis kimarad, mint ahogy az sem, ha túl rövid vagy túl hosszú ideig „gyakorol” a gyermek egy-egy szakaszt.
Minden mozgásnak megvan ugyanis a maga szerepe a fejlődésben. Az idegrendszerben különböző érési folyamatokat indítanak be, melyek kimaradnak, ha kimarad a mozgás. Ezek az eltérések olyan apró működési hibákat okoznak, hogy hatásuk nagyon sokszor csak a bonyolult idegrendszeri folyamatoknál észlelhető, mint például az írás vagy az olvasás.
Többféle terápia alkalmas a gyermekek fejlesztésére, én a Delacato módszert tanultam, ezt szeretném bemutatni.
A módszer a nevét kifejlesztőjéről, Carl Henry Delacato neurológusról kapta, aki az Egyesült Államok-beli Philadelphiában a csoportjával párhuzamba állította a törzsfejlődést és az egyedfejlődést, ahol az egyedfejlődés minden területen megismétli a törzsfejlődést.
Véleményük szerint a mozgásfejlődés szoros kapcsolatban áll az idegrendszer érésével, a gyermek mozgásának és észlelésének fejlődése egy-egy életszakaszban a központi idegrendszer egy-egy meghatározott területének irányítása alatt áll. Ha a mozgásfejlődés bármelyik szakasza kimarad, vagy nem gyakorlódik be eléggé, a kapcsolódó érzékelő és irányító központok nem fejlődnek, differenciálódnak megfelelően. Több terület elégtelen működése tanulási nehézséghez, viselkedési problémához, magatartás zavarhoz vezethet, mert a mozgás segítségével járódnak be az idegpályák, fejlődnek az agyi rendszerek. Delacato szerint az idegrendszer egy-egy területének fejlettségéről az elemi mozgások tájékoztatnak (mellúszás, kúszás, mászás, járások, ugrások, fejemelgetés háton és hason fekvésben).
A lényeg
Delacato és csoportja által kidolgozott kezelés lényege az, hogy lehetővé tették a gyermekek számára, hogy a mozgás szintjén újra éljék életüknek egy korábbi szakaszát. Ezzel az érésben elmaradt területek lehetőséget kaptak a deficitek ledolgozására, a hiányok pótlására
Magyarországon Kulcsár Mihályné neuropedagógus, Delacato módszere alapján, állította össze a "Mozgásterápiát". Az elemi mozgásokat beépítette terápiájába és továbbfejlesztette azt, így az általa kidolgozott rávezető illetve nehezített mozgássorral tette teljessé. Új területeket is bekapcsolt a fejlesztésbe, kidolgozta a térérzékelés, az egyensúlyérzék, a finommozgások fejlesztésének gyakorlatsorait is.
Folyt köv.....
Tibay Judit édesanya, mozgásfejlesztő tanító- és óvodapedagógus,
Ha bármi kérdésetek van, írhattok a tibayjud@index.hu email címere, vagy a 06-20-910-66-85 telefonszámon elértek.