A tanulási nehézségnek többféle oka lehet, több tényező szerencsétlen együtthatása váltja ki. Nézzük, hogy mik lehetnek ezek.
Társadalmi okok
A gyermekek kicsi korától kezdve ki van téve az elektronikus fény és hangingereknek.
Készen kapja a látványt. Túl korán találkoznak a vizuális kultúrával, nagyon kóros hatással van rájuk a színes mozgókép, egészségkárosító hatása van az idegrendszerre, fizikailag károsít. Akadályozza a hallás utáni tanulást, könnyen hozzászokik, függővé válik a TV-től. Nem fejlődik a gyerek képzelete, nem válik olvasóvá. Képzelet nélkül nem tud alkotó munkát végezni, a világról alkotott képe téves.
Szellemi járvány
Az írás, olvasás elvesztette eredeti jelentőségét. Egyre nagyobb jelentősége van a számítógépnek. A tévénézés és számítógépezés hátránya még az is, hogy tétlenül ül a gyermek. Sem mozgásuk, sem látásuk nem fejlődik megfelelően. Térérzékelésük bizonytalanná válik, idegrendszerük nem fejlődik megfelelően.
Öröklődés
A dyslexiával küszködő gyerekek 41-50%-nál mutatható ki családi előzmény. Az öröklődés következtében a fiúk háromszor veszélyeztettebbek a lányoknál. Az érés eltérő üteme is a lányoknak kedvez. 6-7 éves korban 2 évnyi előnyük van a lányoknak: nyelvi készségük, gondolkodásuk, figyelmük fejlettebb. 13-17 éves kor körül a fiúk hátrányai eltűnnek, de addig sok pszichés gátlást szed össze. Nagy odafigyelést igényelnek mind a szülő, mind a pedagógus részéről.
Lelki okok
Valamilyen lelki trauma lekötheti a gyermek energiáit, ezért nem tud az aktuális problémával foglalkozni.
- ilyen ok lehet egy haláleset a családban
- testvérféltékenység, önértékelési probléma
- ha a szülők nem fogadják el a gyermeküket (nem olyan nemű, amilyennek várták) az ilyen gyerekeknek megfelelési kényszere van
- az iskolába lépés egybeesik a lakóhelyváltozással, a sok új ingert nem tudja feldolgozni. Nem fogadja el a tanító a gyereket.
- a családi nevelés értékei nagyon mások, mint az iskolai értékek
- az osztályközösség kilökheti magából a sérült gyermeket
- rontja az iskolába lépés feltételeit a tanuláshoz való negatív hozzáállás.
A cikk forrása: Kulcsár Mihályné "A tanulás öröm is lehet" c. könyve.
Tibay Judit édesanya, mozgásfejlesztő tanító- és óvodapedagógus,
Ha bármi kérdésetek van, írhattok a tibayjud@index.hu email címere, vagy a 06-20-910-66-85 telefonszámon elértek.